تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:59
کد خبر : 40225

مشاور ستاد خبری دبیر جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور؛

دلیل سقوط نرخ زاد و ولد و کاهش تمایل زوج‌ها به فرزندآوری را اینگونه بیان کرد .

دلیل سقوط نرخ زاد و ولد و کاهش تمایل زوج‌ها به فرزندآوری را اینگونه بیان کرد .
بازرگان گفت: سیاست گذاری نادرست جمعیتی، و تشویق ناصحیح  به فرزندآوری  به چالشی بزرگ تبدیل شده است.  بی تمایلی به فرزند آوری مانند یک بیماری،، بین جوانان در حال افزایش است.عوامل زیادی مانند شرایط اقتصادی، فرهنگی باعث کاهش فرزندآوری  شده است.

به گزارش داراخبر،جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و طبق نظر کارشناسان، درصورتیکه زاد و ولد در کشور به همین صورت ادامه پیدا کند در سه دهه  آینده ایران به عنوان کشوری پیر در جهان دیده خواهد شد.

علل مختلف عدم فرزندآوری

پدران ومادران امروز چه کسانی هستند؟
پدران و مادران امروزمتولدین سال ۵۵ به بعد.شصتی وهفتادی هستند.
همان هایی که دولتهای قبل  مداوم با تبلیغات بی جا و با ابزارمختلف به این عزیزان میگفتند( زندگی بهتر با فرزند کمتر)
از سویی  همان دهه شصتی هایی هستند که دولتها اجازه اشتغال،زندگی راحت، را برایشان فراهم نکردند.
همان هایی هستند که اکنون از مفاخر و متخصصان ونخبه های کشورهستند.و دولتهای قبل با دروغ این سه دهه را از هر مدیریتی وشغلی دورساختند.
این پدران و مادران همان هایی هستند که در دوران جوانیشان هزاران نوع سهمیه دارتمام آینده اشان راسوزاندند.
و آنهایی هستند که دولتهای قبل از فاخر بودن آنها ناراحت بودند و معروف هستند به دهه شصتی.
این پدران ومادران چون خود درشرایط نامطلوبی بزرگ شدن،دوست ندارند فرزندانشان امکانات و رفاهیات نداشته باشند.
از سویی فقراقتصادی تمام ابعاد زندگی خانواده‌های ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است که به تک فرزندی یا نداشتن فرزند رضایت دارند،

بلاهایی که در دهه هایی که گفته شد دولتهای قبل بر سرشان ریختند  مانند برنج آلوده و …. .و عقیم کردن زنان و……..، ۵۰ درصد دختران عزیزمان را نابارور نمود .بطوری که اگر در شمال کشور ۳۰ سال آینده هر خانواده ۴ فرزند بیاورد به جمعیت کنونی خود هم نمیرسند.
شیوع ناباروری در بین زوج‌های ایرانی  گسترش یافته است.
دلیل این عامل ناباروری کنونی را میتوان درچندکلمه نشأت گرفته ازمشکلاتی همچون آلودگی هوا،چاقی،مواد مصرفی هورمونی،امواج ناشی از پیشرفت تکنولوژی واقتصادی … دانست .
با درمان پرهزینه ای که مراکزناباروری در سر راهشان قرار داده و تعیین سن باروری تا ۳۹ سال ازطرف دولت برای رایگان بودن خدمات  پزشکی،بعید است شاهد اتفاق مناسبی باشیم، نهایتاً بعد از چندین مرتبه جواب نگرفتن از درمان‌های ناباوری راضی به نداشتن فرزند میشوند، وافرادی هم که بالاتر از سن اعلامی هستند به دلیل پرهزینه بودن خدمات اقدامی نمیکنند.
متاسفانه افرادی در راس تصمیم گیریها قرار گرفته اند که علم لازم راندارند و حتی متوجه نیستند در بطن جامعه درهر موضوع چه میگذرد،مانند همین موضوع که سن ازدواج در دختران و پسران بالا رفته وهمین  عدم تمایل به داشتن فرزند ویا تک فرزندی بعد از ازدواج را هم به دنبال دارد.واین چالش بزرگی برای کشور خواهد بود.پس با توجه به بالا رفتن سن ازدواج نباید خدمات پزشکی رایگان را  ۳۹ سال بگذارند. هرچند موضوع رایگان هم اجرائی نشده و چنین چیزی محدود اتفاق می افتد.

ازجمله نابسامانی اقتصادی، نبود درآمد کافی، اطمینان نداشتن از آینده شغلی و تأمین مالی را میتوان موانع دیگرعدم  فرزندآوری دانست. عوامل فرهنگی واجتماعی مثل رشد فردگرایی، نداشتن آمادگی روحی برای تولد فرزند،نقص در پذیرش جامعه،نداشتن مسکن،درآمد،طلاق، موارد آموزشی  ضدجمعیتی(ماهواره)، ازدواج سفید، تلقی فرزند بعنوان مانع رشد،عدم توجه نقش وجایگاه زنان درجامعه رانیز در کاهش   فرزندآوری میتوان دخیل دانست.و در این میان عدم سیاست‌های تشویقی صحیح دولت وعدم ضمانت اجرایی دستورات صادره از طرف دولت توسط مدیران زیر دست درتمامی موضوعات بخصوص در این زمینه هم عاملهای دیگر میتوان برشمرد،
صدور دستوراتی مانند ماده ۵۴ این قانون تمام آزمایشگاه‌ها باید به‌صورت آنلاین اطلاعات مراجعه‌کنندگان را ثبت کند و اگرزنی برای تشخیص بارداری اقدام کند اطلاعاتش ثبت و تا زمان زایمان ردیابی می‌شود و تا زمانی که فرزندی به دنیا نیاورد متهم به سقط است!

بنظرم در این ماده گذاشتن دوربین همراه معنی همان متن را میدهد که مادر هرکجا رفت زیر نظر دوربین مداربسته باشد!!!! این طرح‌ها بیشتر جنبه پلیسی داردو محدودکننده است ومطمئنا موجب افزایش بیش ازحد سقط جنین‌های غیرقانونی و زیرزمینی به دلیل بارداری‌های ناخواسته، خواهد شد.
ویا ماده ۵۱ ،ممنوع کردن توزیع رایگان وسایل جلوگیری و فقط با تجویز پزشک .
که باید گفت این طرح در این ماده فقط بازار قاچاق و بازار فروش غیر قانونی را رونق میدهد. ومواردی از این دست ماده ها که موجب افزایش آسیب‌‎های اجتماعی است./✍محسن بازرگان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.