تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 18:20

تحفه جهانی هوجقان از عرش تا فرش؛ اینجا هنوز هم امید را در تار و پود فتیله گره می‌زنند

داراخبر/زمانی که نخستین استادکاران با آوردن هنر فیتیله‌بافی به شهرستان مرند توانستند دست‌های توانای هنرمندان هوجقانی را با تار و پود این کالای ارزشمند آشنا کنند؛ فکر نمی‌کردند زمانی برسد که دیگر کسی برای زنده نگه ‌داشتن این هنر اصیل ایرانی در این منطقه که به خاطر بافت خوب و سالم و ظرافت کار بافندگان آوازه‌اش در داخل و خارج کشور به گوش اهل ذوق و هنر رسیده بود، دغدغه‌ای نداشته باشد.

به گزارش داراخبر،روستای «هوجقان» صنعتی ترین روستای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود که چراغ صنعت فتیله بافی را هنوز روشن نگه داشته است.
«هوجقان» روستایی خوش آب و هوا در نزدیکی شهرستان مرند قرار گرفته است، این روستا به عنوان تنها تولید کننده فانوسقه یا فانوسکا (کمربند نظامی)، فتیله چراغ نفتی و سماور در کشور شهرت یافته است. ساکنان این روستا از زمان های دور، به بافت پارچه ویژه ای به نام «بز» مشغول بودند که به آغ بز (بز سفید) معروف بوده اما از حدود ۵۰ سال پیش به بعد با آمدن پارچه های جدید، صنعت بزبافی در روستا از بین رفت و جای خود را به بافت انواع فتیله، کمربند اسلحه و… داد و در سال های اخیر بافت لوازم مورد نیاز مبل هم در سطح روستا رونق پیدا کرده که در کنار آنها چندین کارخانه بزرگ نخ تابی نیز مشغول فعالیت هستند. در کنار بافندگی، کارهای دیگری نظیر باغداری، کشاورزی و تا حدودی دامداری به علت وجود آب و چاه های عمیق فراوان در اطراف روستا از رونق خاصی برخوردار است، البته صنایع دیگری مثل نجاری و کابینت سازی در روستا وجود دارد. اما مردم این دیار از قدیم الایام، با بافتن فتیله‌ های چراغ، تولیدات خود را به سراسر کشور عرضه می‌ کردند، اما با کم سو شدن چراغ های نفتی و جایگزین شدن وسائل مدرن گازسوز، صنعت فتیله بافی دیگر مشتری چندانی ندارد؛ بعد از کم رونق شدن آن صنعت، مردم صنعت‌ گر این روستا به بافتن «فانوسقه» یا کمربندهای نظامی و نوار کفش پرداختند، به ویژه در دوران دفاع مقدس این صنعت خیلی به کمک رزمندگان آمد.
در دهه ۸۰ دویست دستگاه فیتیله بافی در این روستا موجود بود، که طی زمان تعداد دستگاه های فیتیله بافی به سی دستگاه رسیده است و هنوز هم این هنر اصیل ایرانی در گذر زمان از یاد نرفته و توسط هنرمندان خوش ذوق و هنر زنده نگه داشته شده است و فیتیله های بافته شده به کشورهای افغانستان، باکو و عراق صادر می شود.

خبرنگار ناصر غلامی هوجقان