تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 10:43
کد خبر : 32883

نجات جان انسان ها و دام ها همچون نشانی پرفروغ برسینه موسسه رازی می درخشد

 موسسه رازی؛ ایستاده بر بلندای تاریخ دامپزشکی

 موسسه رازی؛ ایستاده بر بلندای تاریخ دامپزشکی
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: موسسه رازی در طول ۱۰۰ سال فعالیت خود ضمن نجات جان بسیاری از مردم، حیات دام و طیور کشور را هم ایمن کرده است.

به گزارش داراخبر ، علیرضا منادی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره ملی بیماری های انگلی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت جایگاه و اثرگذاری فعالیت های موسسه رازی در حفظ سلامت آحاد جامعه اظهار کرد: این موسسه در طول ۱۰۰ سال فعالیت، اقداماتی انجام داده و واکسن هایی تولید کرده که جان بسیاری از مردم را نجات داده و حیات دام و طیور کشور را هم ایمن کرده است.

وی گفت: در بحبوحه همه گیری کرونا، که کشورهای بسیاری به دنبال واکسن کووید ۱۹ بودند، توسط این موسسه نخستین واکسن استنشاقی جهان علیه این ویروس ساخته شد و سازنده این واکسن نیز از دانشمندان توانمند خطه آذربایجان است.
منادی ادامه داد: واکسن های ساخته شده کرونا، همگی ایمنی همورال را تامین می کنند اما واکسنی که در این موسسه ساخته شد، علاوه بر ایمنی همورال، ایمنی سلولار را هم تامین کرده  و همین امر نقطه تفاوت این واکسن با سایر واکسن های ساخته شده برای کرونا است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افتخار آمیز است که موسسه رازی که فعالیت های متعددی در زمینه دامپزشکی دارد، توانست در حوزه پزشکی، واکسن استنشاقی برای مقابله با ویروس کرونا بسازد و بنده افتخار می کنم که از این واکسن استفاده کردم.
منادی به تولیدات موسسه رازی اشاره کرد و افزود: نکته مهم دیگر این که، بیشتر واکسن های پزشکی و پادزهر ضد مار و عقرب در این مجموعه ساخته می شود و اگر فردی دچار گزش مار یا عقرب شود، با کمک پادزهرهای ساخت محققان موسسه رازی، درمان می شود.
وی در ادامه سخنانش، موسسه رازی را تاریخچه دامپزشکی کشور دانست و به توجه مسئولان و دولتمردان کشورهای مختلف جهان به موسسه رازی و اعتبار این مجموعه در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: کشور هندوستان که امروز یکی از مراکز مهم واکسن سازی جهان است، جواهر لعل نهرو دولتمرد این کشور ۹۰ سال پیش در بازدید از موسسه رازی خواستار انتقال دانش واکسن سازی از این موسسه به کشورش شد و محققان و دامپزشکان موسسه رازی به هندی ها ساخت واکسن را آموزش دادند و این تاریخچه باقدمت دامپزشکی کشورمان است.
بر اساس این گزارش، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس  شورای اسلامی از غرفه موسسه رازی شعبه مرند در حاشیه این مراسم بازدید و با دکتر علی آمقی رئیس شعبه گفت و گو‌ کرد./انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.