تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1395 - 15:12
کد خبر : 18430

مرگ خاموش در کمین باشگاه های ورزشی تبریز

مرگ خاموش در کمین باشگاه های ورزشی تبریز

داراخبر: جوانی، اوج قدرت یک انسان است.دورانیست که همه به دنبال زیبایی ها و رسیدن به کمال و موفقیت تلاش می کنند.زیبایی و تندرستی جسم هم یکی از خواسته های هر جوانیست.بسیاری از افراد برای دست یافتن به اندامی زیبا و سالم به ورزش روی می آورند.لیکن گاهی انتخاب شیوه ای غلط برای دست یابی به جسمی زیبا و تندرست ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به بار بیاورد، شاید هم تا ابد سلامتی جسم و روح خود را از دست بدهیم.

به گزارش داراخبر، این روزها برخی باشگاه های بدن سازی و زیبایی اندام در تبریز تبدیل به قتلگاهی تدریجی شده است که جوانان را به کام مرگ می کشد.

برخی به امید زیبایی اندام وارد این باشگاه ها می شوند و علاوه بر ورزش و تمرینات، با هزینه های کلان مواد انرژی زا، پودرهای رژیمی و آمپول های هورمونی مواجه می شوند.

در برخی از این باشگاه ها مواد اعتیاد آور و مضرری چون کراتین، آمپول های هورمونی و انرژی زا از سوی افراد مربی نما که خود را متخصص تغذیه هم معرفی می کنند، به ورزشکاران تحمیل می شود.

وقتی حرف های یکی از شهروندان تبریزی را در خصوص به خطر افتادن جان بردارش شنیدیم، بیشتر راغب شدیم که گزارشی از مصرف غیر قانونی مواد اعتیاد آور و انرژی زایی که در برخی باشگاه های تبریز مصرف می شود، گزارش تهیه کنیم.

سعیده نوری، شهروند تبریزی است در خصوص بیماری برادرش می گوید: چند سالی بود برادرم امیر برای زیبایی و داشتن اندامی ورزیده به باشگاه بدنسازی در یکی از محلات تبریز می رفت.مربی باشگاهش به او گفته بود که اگر می خواهد اندامی ورزیده داشته باشد، باید به همراه ورزش کردن، پایبند رژیم غذایی مخصوصی که وی تجویز می کند، باشد.

هر ماه برادرم هزینه گزافی بابت پودرها و مواد انرژی زایی چون کراتین پرداخت می کرد.حتی به گفته خودش آمپول های هورمونی به آنها در باشگاه تزریق می شد.

تا اینکه بعد از دو سال، برادرم بیمار شد.دچار خونریزی شدیدی شده بود.وقتی به بیمارستان رفتیم متوجه شدیم که بخشی از روده اش فاسد شده است.دکترها ۷۵ سانتی متر از روده برادرم را بریدند.به گفته دکتر، مصرف داروها و موادی که به صورت غیر تخصصی در باشگاه تجویز شده بود باعث شد که برادرم دچار بیماری ترامبوز شود.حدود سه سال برای درمان بیماری برادرم تلاش کردیم.

 

خانم نوری اشک هایش را با گوشه چادرش پاک می کند و ادامه می دهد: یک روز که دکتر برادرم او را جواب کرد و به ما گفت که تا شش ماه زنده خواهد بود، دنیا روی سر ما خراب شد.بدن برادرم به خاطر از دست دادن خون زیاد بسیار ضعیف شده بود.طب مدرن و پزشکی دیگر قادر به درمان اون نبود.با این حال نا امید نشدیم.به طب سنتی روی آوردیم و با تلاش های متخصص تغذیه، توانستیم بعد از چند ماه برادرم را نجات دهیم.اکنون تنها دلیل مصاحبه بنده آگهی بخشی و هشدار به جوان هایی است که همانند برادرم ناآگاهانه از این مواد و پودر ها استفاده می کنند بدون اینکه بدانند که شاید به امراضی خطرناک تر دچار خواهند شد.

یکی از شهروندانی که به تازگی برای زیبایی اندام به این باشگاهها مراجعه کرده در گفت و گو با همشهری می گوید: یک هفته ای است به باشگاه بدنسازی مراجعه کرده ام.روال برخی از این باشگاهها به این شکل است که زمانی ثبت نام می کنی،  مربی ها رژیم غذایی خاصی برای فرد مراجعه کننده ارائه می دهند. این مربیان زیبایی اندام هر فرد را مشروط بر رعایت کردن این رژیم ها ذکر می کنند.

فرزاده محمدزاده ادامه می دهد: با رژیم ها و مکمل های غذایی و داروهایی که خودشان خودسرانه تجویز می کنند مدعی بر این هستند که ما زیبایی اندام شما را تضمین می کنیم.در این باشگاه ها یکی از این مکمل های غذایی پودرهای پروتینی چون کراتین و آمینو اسیدها است که به قیمت های بالا  آن را می فروشند.در این باشگاه ها برخی از این مربی ها هیچ سواد آکادمیک در زمینه ورزش و تغذیه ندارند و فقط به فکر فروش محصول خود هستند. این داروها معمولا به صورت قاچاق وارد باشگاه شده و از هیچ کدام داروخانه های معتبر تهیه نمی شوند چرا که هیچ باشگاهی مجاز به فروش دارو نیست.

این شهروند تبریزی گفت: در صورت مخالفت با مصرف دارو، مربیان می گویند که هیچ تضمینی برای زیبایی اندام شما نمی کنیم. و در وهله ی اول که مراجعه کنندگان برای ثبت نام وارد باشگاه می شوند خیلی زیرکانه این مربی های به ظاهر متخصص به فرد مشاوره می دهند و با مثال زدن خود که ما نیز مصرف می کنیم طرف را به سهولت متقاعد می کنند.

مصرف داروهای غیر قانونی در باشگاه های بدنسازی موجب عقیم سازی جوانان می شود

دکتر یوسف رفیعی، متخصص طب سنتی نیز در گفت و گو با همشهری در خصوص عوارض مصرف مواد در باشگاه های بدن سازی اظهار کرد: در باشگاهها که استفاده از این داروها و آمپول ها عرف شده هیچ حسنی برای مصرف کنندگان نیست. برعکس معایب و عوارض زیادی دارد.

اولین ضربه ای که مصرف آمپول های تستوسترون و ناندرلونبه جوانان می زنند،  از کار افتادن قدرت جسمی  و عقیم شدن آنهاست. بهترین منبع برای مکمل های غذایی و پروتئین هایی که در باشگاه ها مصرف می شود، کرم خاکی است.در حالی که مواد تقلبی را جایگزین این مواد می کنند.که این مواد تقلبی هم ضایعات گوشت و تفاله های میوه جات است.

رفیعی خاطرنشان کرد: افرادی که این مواد را تولید می کنند قطعا به دنبال کار تجارت هستند و به این مواد آمفتامین و مواد مخدر و شبه مخدر اضافه می کنند که در مرحله ی اول مواد مخدر انرژی فرد را زیاد می کند که با مصرف این مواد فرد وابستگی جسمی به این داروها پیدا می کند و در صورت مصرف نکردن این پودرها احساس خوبی پیدا نمی کنند.رشد بدن از حالت طبیعی خارج می شود و مقدمه ای برای سرطان ایجاد می شود. چرا که بدن را به اجبار وادار به رشد غیر طبیعی می کنند.

به گفته این متخصص طب سنتی، یکی دیگر  از عوارض این محصولات،  عفونت و مشکلات کلیوی است. کبد و کلیه تحت فشار مضاعف قرار می گیرند. گاها به علت اینکه حجم و کالری داخل این مواد زیاد است و خارج از نیاز مصرف بدن است. باعث کبد چرب می شود و در برخی مواقع به علت افزایش شدید پروتئین باعث بروز مشکلاتی مثل سندروم دامپینگ شده که به دنبال آن دچار پوسیدگی روده ها می شود .

رفیعی بیان کرد: این مکمل ها را فصلی در اختیار ورزشکاران قرار می دهند و نیازی نیست چند سال تجویز کنند. آمفتامین ها به سیستم مغز و اعصاب هم آسیب می رساند و باعث پرخاشگری و تندخویی مصرف کنندگان می شود. متاسفانه این باور نادرست در بین جوانان به وجود آمده که بدون این محصولات نمی توان ورزش کرد و به نتیجه ی ایده ال خود برسند.

داود امیرحقیان، عضو شورای شهر تبریزنیز در  گفت و گو با همشهری در این خصوص گفت: باشگاه های ورزشی زیر نظر سازمان ورزش و جوانان است.از این سازمان می خواهیم که بازرسی و نظارت دقیقی به این باشگاه ها داشته باشند.همچنین  برای مربی هایی که در باشگاه ها فعالیت می کنند حتما از مراجع قضایی مجوزهایی صادر شود.این مربیان لازم است که دوره های مربی گری را گذرانده باشند.نیاز است که سازمان ورزش و جوانان و اداره بهداشت به صورت جدی یگیر چنین مسائلی باشند.

به گفته وی، در باشگاه های ورزشی بخصوص باشگاه های بدنسازی مواد نیروزایی از طرف مربی ها تجویز می شود.سلامتی نسل آینده را نیز به خطر می اندازد. این مواد همچنین موجب ترویج نازایی و ناباروری جوانان ما خواهد شد.آسیب های اجتماعی و فرهنگی به دنبال آن نیز در جامعه گسترش خواهد یافت.نیاز است که بهداشت و سازمان دارو و ورزش و جوانان به صورت جدی بر این مسائل نظارت کنند.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: شورای شهر نیز در این زمینه آماده تصویب مقررات در جهت جولگیری از ترویج چنین موادی در باشگاه هاست.

شهرام دبیری، رئیس بیمارستان بین المللی تبریز نیز در گفت و گو با همشهری اظهار کرد:  استفاده از داروها و مواد غیرقانونی برای افزایش حجم عضلات از لحاظ پزشکی کار درست و معقولی نیست.موادی که هورمونی و اعتیاد آور هستند، خطرناک هستند.سلامتی جسم فرد مصرف کننده را در آینده به خطر می اندازند.

به گفته وی، استفاده از این مواد انرژی زا در باشگاه های بدنسازی به صورت خوراکی و تزریق، سلامتی جسم و روح جوانان را به خطر می اندازد.در آینده هم احتمال ابتلا به سرطان کبد، سرطان های دیگر در افراد مصرف کننده افزایش می یابد.در معرض بیماری های خطرناک قرار خواهند گرفت.این مواد کارایی خاصی هم ندارد.

محمد علی نصرتی، دبیر شورای  هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با همشهری اظهار کرد:  ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نیز برای جلوگیری از رواج مصرف مواد خطرناک و اعتیاد آوری که در برخی باشگاه ها مصرف می شود، اقداماتی اساسی اجرایی می کند.این ستاد در زمینه جلوگیری از مصرف اینگونه مواد، با آگاه سازی جوانان فرهنگ سازی می کند و تذکراتی نیز به باشگاه ها می دهد.پیشگیری های اولیه نیز از سوی این اداره برای روی نیاوردن جوانان به این مواد اجرایی می شود.

وی تاکید کرد: سازمان ورزش و جوانان و علوم پزشکی و نیروی انتظامی نیز باید به باشگاه ها نظارت کافی و دقیق داشته باشند تا چنین مواد خطرناک و اعتیادآور در بین جوانان توزیع نشود.نظارت بر این باشگاه ها در کمیته های تخصصی و مقابله با مواد مخدر مطرح می شود.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، این ستاد برای مبارزه با چنین مواد خطرناکی، با سازمان های متولی هماهنگ شده و کار نظارت را انجام می دهد.

گزارش از لیلا جلیلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.