تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1393 - 21:35
کد خبر : 3013

شهرستان مرند همچنان بدون پایگاه انتقال خون است

شهرستان مرند همچنان بدون پایگاه انتقال خون است

دارانیوز:در هر لحظه از هر روز، بسیاری از مردم در سراسر جهان، در هر سنی و از هر طبقه‌ای برای ادامه حیات خویش به خون نیاز پیدا می‌کنند، نیاز به خون همگانی است اما دسترسی به آن برای همه کسانی که بدان نیاز دارند، میسر نیست.

با وجود اینکه شهرستان مرند دارای بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جز دومین شهرستان بزرگ استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، پایگاه انتقال خون در این شهرستان وجود ندارد.

۴۵۶۴به گزارش دارانیوز:در هر لحظه از هر روز، بسیاری از مردم در سراسر جهان، در هر سنی و از هر طبقه‌ای برای ادامه حیات خویش به خون نیاز پیدا می‌کنند، نیاز به خون همگانی است اما دسترسی به آن برای همه کسانی که بدان نیاز دارند، میسر نیست.

با وجود اینکه شهرستان مرند دارای بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جز دومین شهرستان بزرگ استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، پایگاه انتقال خون در این شهرستان وجود ندارد.

نبود پایگاه انتقال در ۵ شهر ، شهرستان مرند باعث شده تا بسیاری از بیماران تالاسمی و مجروحان نتوانند در مواقع ضروری از خون مورد نیاز استفاده کنند که این امر می طلبد تا خیرین با ورود به این عرصه با احداث پایگاه های انتقال خون جان بسیاری از هموطنان را نجات دهند.

همچنین باتوجه به جمعیت بالای این شهرستان و نیاز شدید مردم، وجود پایگاه انتقال خون در این منطقه ضروری است .

یک شهروند مرندی در این باره به خبرنگار ما داشت : متاسفانه در حال حاضر دومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی از داشتن پایگاه انتقال خون ثابت محروم است که درصورت ایجاد پایگاه خونگیری ثابت در مرند کلیه خون های اهدایی جداسازی و برای بیماران این شهرستان به مصرف خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر کسانی که داوطلب اهدا خون هستند در مرند به دلیل نبود جایگاهی برای نگهداری، فرآوری و پخش خون به مرکز استان مراجعه می کنند.

این شهروند مرندی با یادآوری اینکه این مسئله باعث کمبود خون برای بیماران تالاسمی نیازمند به خون در مرند شده است، خواستار توجه و حمایت لازم مسوولان و دست‌اندرکاران برای حل این معضل بیماران تالاسمی شد.

این در حالیست که با توجه به اینکه شهرستان مرند به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیت اروپا و آسیا و تردد روزانه بیش از ۱۵ هزار مسافر خارجی و داخلی علاوه بر بیماران تالاسمی ، مجروحان تصادفات رانندگی نیاز مبرم به خون و فرآورده های خونی دارند.

هلال احمر زمین در اختیار پایگاه انتقال خون مرند قرار داده است 

حبیب ذوالفقاری سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : محل مورد نیاز پایگاه انتقال خون شهرستان در اختیار سازمان انتقال خون استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است اما تاکنون این سازمان نسبت به تجهیز و راه اندازی این پایگاه در مرند اقدام ننموده است .

وی در ادامه افزود : قرار بود زمین این پایگاه انتقال خون از سوی جمعیت هلال احمر شهرستان تامین و نیروی انسانی نیز توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرند تامین شود که ضمن اینکه زمین در اختیار سازمان مربوطه قرار گرفته نیروهای این پایگاه انتقال خون نیز از سوی شبکه بهداشت و درمان آموزشهای مورد نیاز را طی کردند اما هنوز سازمان انتقال خون استان نسبت به تجهیز این پایگاه اقدامی صورت نداده است .

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان مرند در ادامه افزود : ۲۶ آبان ماه واحد سیار پایگاه انتقال خون شهرستان مرند از داوطلبان اقدام به خونگیری خواهد کرد .

عدم استقرار پایگاه انتقال خون در شهرستان  ، خلف وعده مسئولین مرند است

طبق گفته تقی کرمی فرماندار شهرستان مرند طی جلسه ای که خرداد ماه سال جاری با حضور مدیر کل انتقال خون استان ، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان و سرپرست جمعیت هلال احمر در مورد راه اندازی پایگاه انتقال خون شهرستان در محل دفتر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند برگزار شد قرار بود با توجه به اینکه اهدای خون در این شهرستان با استقبال مردم روبرو است استقرار پایگاه انتقال خون در ساختمان قدیم هلال احمر مرند ۳ روز در هفته به صورت یک شیفت فعالیت داشته باشد (http://www.fmarand.ir/733) اما آن طور که در خبرها آمده بود (http://www.irna.ir/fa/News/81371095) جای خالی پایگاه انتقال خون را نشان میدهد ! هر چند قرار بود حداقل این خون گیری ۳ روز در هفته صورت بگیرد اما با توجه به قرار گرفتن در ایام سوگواری و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) لذا این بهترین فرصت برای خونگیری از داوطلبان اهدا کننده خون بود اما خبری از خون گیری در مرند حتی به صورت سیار نیز تا ۲۶ آبان ماه وجود ندارد !

حال شبکه بهداشت و درمان و جمعیت هلال احمر شهرستان مرند به وظیفه محوله خود در خصوص در اختیار گذاشتن زمین و تامین نیروی انسانی پایگاه انتقال خون شهرستان مرند عمل نموده اند اما انگار سازمان انتقال خون استان آذربایجان شرقی چندان تمایلی از خود برای تجهیز و راه اندازی این پایگاه در شهرستان مرند نشان نمی دهد ، هر چند پیگیری های مسئولین شهرستان از جمله نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و معاون استاندار و فرماندار شهرستان مرند در این راستا قابل تقدیر است اما این مسئله پیگیری مجدد ، جدی و دوباره مسئولین ذیربط را می طلبد چرا که نبود پایگاه انتقال در شهرستان مرند باعث شده تا بسیاری از بیماران تالاسمی و مجروحان نتوانند در مواقع ضروری از خون مورد نیاز استفاده کنند که این امر می طلبد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهرام دوشنبه , 12 آبان 1393 - 19:56

سلام
آقا شما سیاستتون اینه که نظراتو به نفع خودتو تایید کنید؟
برادر من یکم هم واقع بین باش
یه هفته از وعده که شما به من دادی در باره جناب عالی گذشته ولی نمیدونم چرا میخواهید همه چیز رو به نفع خودتون تموم کنید
اگر جنبه تایید نظرات ندارید ساییتون رو هم تخته کنید . مردم مسخره شما نیستن
متاسفم به شما و مسولین که باعث شده از هم حمایت کنند و علیه مردم باشند/