تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1395 - 15:50
کد خبر : 19947

شب چله و بازار سرد ارومیه / امسال خبری از رونق همیشگی نیست!

شب چله و بازار سرد ارومیه / امسال خبری از رونق همیشگی نیست!

داراخبر،امسال در ارومیه خبری از تب و تاب همیشگی در کار نیست و ظاهرا سرمای این روزهای شهر به بازار شب چله نیز سرایت کرده است!

به گزارش داراخبر،شب چله از دیرباز بهانه ای بوده برای دلخوشی و دورهمی صمیمانه دوست و فامیل که با آداب و رسوم ویژه ای نیز همراه است.

در این شب که سرشار است از دوستی، همدلی و مهربانی، کوچکترها به دیدار بزرگترهای خانواده رفته و با خاطره گویی و صحبت های گرم و صمیمانه لحظات ناب و بی تکراری را در کنار یکدیگر رقم می زنند.

در آستانه این شب به رسم همه ساله جنب و جوش بازار بیشتر می شود و کار و کاسبی ها رونق مضاعفی پیدا می کند.

امسال اما در ارومیه خبری از تب و تاب همیشگی در کار نیست و ظاهرا سرمای این روزهای شهر به بازار شب چله نیز سرایت کرده است! بازار کساد است و مغازه داران از رکود خرید و فروش، کلافه شده اند.

یکی از میوه فروشان در “بازار آغزی” به خبرنگار ندای ارومیه می گوید “هر سال این موقع ها ول وله ای در بازار به پا بود و مردم هر طور که شده میوه، آجیل و تنقلات خود را برای شب چله آماده می کردند اما امسال کافی است یک ده دقیقه در بازار قدم بزنی تا ببینی خبری از تب و تاب سال های گذشته در کار نیست.”

بر اساس اعلام رئیس جمهور، تورم در کشور تک رقمی شده است اما ظاهرا بازار آجیل و خشکبار مشمول این کاهش تورم نشده و بنا به گفته رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار برخی اقلام از جمله فندق و بادام هندی با افزایش ۱۰۰درصدی قیمت همراه بوده است.

مرد میانسالی که برای خرید به بازار آمده به خبرنگار ما می گوید “گرانی ها از یک طرف و رکود از طرف دیگر توان خرید مردم را کم کرده است. خدا را شاکریم که جلوی زن و بچه مان شرمنده نشده ایم اما وضعیت بازار امسال تعریفی ندارد و هر چند برخی اقلام مثل هنداونه ارزان تر شده اما تمایل بعضی خانواده ها به خرید هم کاهش پیدا کرده است.

سال های قبل گرانی بیشتر بود اما در عوض پول هم در گردش بود و کاسبی ها روی روال بودند. ولی این روزها رکود همه بازارها را فراگرفته است و کسب و کار مردم از رونق افتاده است.”

طی ماه های اخیر گزارش های متعددی از “کاهش قدرت خرید” مردم روی خروجی پایگاه های خبری مختلف قرار گرفته است. به عقیده کارشناسان رکود اقتصادی ریشه اصلی پایین آمدن قدرت خرید در جامعه است.

هر چند برخی انتظار دارند کاهش نرخ تورم رونقی به زندگی مردم ببخشد اما گزارش های میدانی نشان می دهد بخش عمده ای از جامعه تورم را به رکود ترجیح می دهند. برای اطلاع از دلیل این ترجیح، کافی است گشت و گذاری کوتاه در بازارهای شهر داشته باشیم.

تداوم یا بقای رکود اقتصادی و میزان قدرت خرید مردم تابعی مستقیم از تصمیمات کلانی هستند که مسئولین دولتی آن را اتخاذ می کنند. برخی صاحب نظران ادامه سیاست های فعلی اقتصادی را عاملی برای تداوم رکود عنوان می دانند. با این اوصاف، باید در انتظار فعل و انفعالات آتی کشور بود و دید که آیا همچنان سیاست های کنونی اقتصادی بر کشور حکمفرما خواهد بود یا چله سال بعد گرمی و حرارت به بازار شب چله باز خواهد گشت!

خبرنگار- رویا گنجعلی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.