تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 اسفند 1393 - 1:27
کد خبر : 5242

حسن روحانی با افتخار یکی دیگر از ویرانه های احمدی نژاد را افتتاح کرد!

حسن روحانی با افتخار یکی دیگر از ویرانه های احمدی نژاد را افتتاح کرد!

دارانیوز:در حالی که حسن روحانی امروز در اجتماع خلوت مردم قم باز هم از اقتصاد ویران به ارث رسیده از دولت قبل سخن گفت، با کمال افتخار یکی دیگر از ویرانه های به جا مانده از دولت “ما می توانیم” را افتتاح کرد.

به گزارش دارانیوز:آزادراه قم-گرمسار که بخشی از آزادراه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه(س) در قم تا حرم امام رضا(ع) در مشهد است که برای اتصال کریدورهای ترانزیتی و مرکز و جنوب کشور به شمال شرق در دولت نهم دکتر احمدی نژاد آغاز و در دولت دهم (خرداد سال ۱۳۹۰) فاز نخست آن افتتاح شد.

در همین زمینه مهندس احمد صادقی، معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت قبل به خبرنگار ما گفت که آزادراه قم-گرمسار به دلیل اهمیت استراتژیک آن و تاکید دکتر احمدی نژاد در فهرست پروژه های مهرماندگار قرار گرفت و تا پایان دولت دهم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و برنامه ریزی و تامین منابع مالی تکمیل آن نیز از محل اعتبارات مهرماندگار صورت گرفت.

این گزارش حاکی است سالانه بیش از ۲۰میلیون نفر به استان خراسان رضوی سفر می‌کنند ضمن آنکه پایانه‌های مرزی فعالی نظیر سرخس، دوغارون و باجگیران در شمال شرق کشور وجود دارد.

آزادراه قم – گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر، فاز اول آزادراه حرم تا حرم است که از ۳ استان قم، تهران و سمنان می‌گذرد. این قطعه موجب کاهش ۸۵ کیلومتری مسیر موجود خواهد شد؛ مسیر دارای ۶ خط در قالب ۳ خط رفت و ۳ خط برگشت است.

طبق مطالعات انجام شده با احداث آزادراه قم – گرمسار یک و نیم ساعت در زمان سیر خودروهای سبک و دو و نیم ساعت در زمان سیر خودروهای سنگین صرفه‌جویی می‌شود. همچنین سالانه ۱۱۲ میلیارد تومان در مصرف سوخت و مصرف بنزین (با احتساب بنزین لیتری ۷۰۰ تومان) و ۱۱۰ میلیارد تومان در مصرف گازوئیل (گازوئیل ۲۵۰ تومانی) صرفه‌جویی می‌شود.

کل هزینه این آزادراه که در چند قطعه از روی خطوط ریلی نیز رد شده ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد شده و با این حساب مشخص می شود که حداقل این مبلغ از درآمدهای دولت احمدی نژاد “خورده و قورت داده” نشده و به “پولهای کثیف” انتخاباتی نیز تبدیل نشده است!

۸۱۹۱۸۶۴۵۹-۱-۱

ابتکارات مهندسی، نقش اساسی در اجرای پروژه داشت

معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در گفت و گویی درباره افتتاح آزاد راه قم – گرمسار با بیان اینکه با افتتاح این آزاد راه زمان مسافرت خودروهای سواری و کامیون ها به ترتیب ۲ و ۳٫۵ ساعت کاهش می یابد اظهار کرد: این مسیر در تاریخ ایران به صورت خاکی و راه ابریشم وجود داشته و از اهمیت بالایی برخوردار بوده که وجود کاروانسراهای قدیمی در این مسیر نشانه همین امر است. 

مهندس رهنما با بیان اینکه ابتکارات مهندسی نقش اساسی را در به نتیجه رسیدن این پروژه ایفا کرد، افزود: در دولت های نهم و دهم از ابتکارات مهندسی بهره های فراوانی می بردیم. پیش از دولت نهم، بسیاری تصور می کردند این پروژه کویری قابل اجرا نیست. ابتکار مهندسی مهمی که در این پروژه به کار گرفتیم این بود که لایه های ماسه را به مثابه یک تشک نرم اسفنجی زیر جاده پهن کردیم و به همین دلیل از درست کردن سد و مانع برای جلوگیری از ورود آب به جاده بی نیاز شدیم. در واقع آب باران از یک طرف وارد این اسفنج ماسه ای می شود و از طرف دیگر آن خارج می شود.

وی افزود: همیشه تصور غالب این بوده که دو باند یک آزاد راه باید به موازات هم باشند اما ما این تابو را شکستیم و بین مسیر رفت و برگشت مطابق ضرورت اختلاف ایجاد کردیم که نمونه اش اختلاف ۱۵ متری بین مسیر رفت و برگشت آزادراه خرم آباد – پل زال است. در بسیاری از پروژه ها زمانی که با کوه مواجه می شدیم به جای حفر تونل و هزینه بر کردن پروژه از بستر رودخانه ها استفاده و عرض معبر مناسب را استخراج می کردیم و دیوار ساحلی احداث می کردیم. ابتکارات مهندسی باعث سرعت یافتن پروژه ها می شد و مهندسان ما نیز این جرات را پیدا کرده بودند که تصمیمات خاص و ابتکاری اتخاذ کنند. 

مهندس رهنما ضمن تاکید بر نقش مطالعات صورت گرفته در موفقیت آمیز شدن پروژه آزاد راه قم – گرمسار، اضافه کرد: چون این مسیر از کویر عبور می کند در دوره های پیشین تصور می شد به دلیل نبود زیر ساخت هایی مثل آب و برق و … عملیاتی کردن این پروژه ممکن نیست اما ما با مطالعه و بررسی تاریخ این مسیر و رفتار مردم قم در مسیر حرکت به گرمسار دیدیم که این راه از دیرباز وجود داشته و مصمم به احیاء آن شدیم.

وی تصریح کرد : یکی از ابتکارات مهم هم این بود که با ایجاد باند رفت و برگشت تعریف آزادراهی را بر این مسیر گذاشتیم و با این تعریف بخش غیر دولتی را درگیر پروژه کردیم.

مهندس رهنما خاطرنشان کرد: این آزادراه بخش عمده ای از ترافیک جنوب و جنوب شرق تهران را از بین می برد. بخش عمده ترافیک این ناحیه از تهران ناشی از حرکت خودرهای اهالی قم به سمت جاده امام رضا (ع) و گرمسار است. این پروژه منطقه افسریه تهران را به شدت خلوت می کند.

این مدیر ارشد دولت دکتر احمدی نژاد درپایان خاطرنشان کرد: مهمترین مساله برای خدمتگزاران مردم این است که این پروژه به سرانجام رسیده و تقدیم ملت شریف ایران شده است، مهم نیست که اسمی از کسی برده شود یا از دولت قبل تقدیر به عمل آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.