تاریخ انتشار : یکشنبه 15 شهریور 1394 - 17:47
کد خبر : 10383

جان بیمار برای برخی پزشکان بی ارزش است/ هر ساله شکایت از پزشکان رو به افزایش است

جان بیمار برای برخی پزشکان بی ارزش است/ هر ساله شکایت از پزشکان رو به افزایش است

به گزارش داراخبر،مدت هاست که بحث حذف حبس از جرایم پزشکی در میان است. برخی معتقد ند که تصویب این قانون باعث سلامت جامعه می شود و برخی دیگر می گویند نباید حبس از جرایم پزشکی حذف شود، زیرا که حقوق بیماران با این قانون حفظ می شود. در میان این اختلاف نظرات، مجلس در

۳۱۱۰۵۳_۹۰۴به گزارش داراخبر،مدت هاست که بحث حذف حبس از جرایم پزشکی در میان است. برخی معتقد ند که تصویب این قانون باعث سلامت جامعه می شود و برخی دیگر می گویند نباید حبس از جرایم پزشکی حذف شود، زیرا که حقوق بیماران با این قانون حفظ می شود. در میان این اختلاف نظرات، مجلس در اصلاح قانون مجازات اسلامی بررسی این موضوع را در دستور کار مجدد قرار داده است.

پیش ازاین علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی از تشکیل گروه ویژه‌ مشترکی با دفتر حقوقی وزارت بهداشت خبرداد و گفت: با توجه به اصلاح برخی مواد قانون مجازات اسلامی که در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی است قصد داریم برای حذف کردن حبس پزشکان در این قانون تلاش کنیم تا این چالش به صورت مبنایی حل شود. هرگونه خدشه به هر دلیلی به نظام سلامت، به رابطه پزشک و بیمار آسیب می رساند.

پزشکانی که جان بیمار برایشان اهمیتی ندارد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام مراجعه به یک پزشک به قصد درمان، بیماریتان بهبود نمی یابد و مجبور می شوید به پزشک دیگری مراجعه کنید. آن وقت است که متوجه می شوید تجویز نسخه برای بیماری شما کاملا غلط بوده و باید درمان جدیدی را آغاز کنید.

اما این حداقل اتفاقی است که در رابطه با قصورات پزشکان برای شما اتفاق می افتد. در رسانه ها اخبار متعددی از آسیب هایی که به بیماران در اثر خطای پزشکی وارد می شود و حتی در برخی موارد منجر به فوت شان می شود، منتشر می شود:

–    خطای پزشکی، نوجوان ۱۵ ساله ای را روانه بیمارستان کرد.
–    پسر ۲۹ ساله ای به نام کیوان به خاطر عوارض ناشی از عمل جراحی لاغری، جان باخت.
–    یک پزشک بر اثر خطای پزشکی به چشم بیمارش آسیب شدیدی زد.

این اخبار تنها بخشی از خبرهای منتشر شده از قصورات پزشکی است و مشخص نیست با حذف حبس از جرایم پزشکی و آسان گرفتن این خطاها چه عواقبی در انتظار بیماران خواهد بود؟

هر ساله شکایت از پزشکان رو به افزایش است

احمد شجاعی،  رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه هر ساله شکایت از پزشکان رو به افزایش است، گفت: «براساس آمار سال قبل در ۴۸ درصد موارد شکایت شده از قصور پزشکی، پزشکان بر اساس نظرات کارشناسی مقصر شناخته شدند و ۵۲ درصد تبرئه شدند. لذا باید حرمت جامعه پزشکی را خودمان حفظ کنیم تا نظر مردم نسبت به این جامعه مثبت باشد.

احمد شجاعی  یکی از مشکلات پیش روی پزشکی قانونی را وجود برخی ناهماهنگی‌ها در سطح کشور خواند و افزود: «وجود این مشکلات، کار را برای سیستم پزشکی قانونی سخت‌تر می‌کند و در برخی مواقع، کشش و تمایل افراد برای کار در سازمان پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد که ضروری است، نسبت به رفع این مشکلات چاره‌اندیشی صورت گیرد.»

وی با بیان اینکه مشاهده خطا و قصور در روند عملکرد پزشکان نادیده انگاشته نشده و شکایت تمام بیماران را با کمال میل بررسی می‌کنیم، ادامه داد: «از آنجا که برخی همکاران شاغل در عرصه بهداشت و درمان اشراف کامل به مسائل قانونی فعالیت‌های علمی خود ندارند، ممکن است در مواردی در جایگاه متهم دیده شوند.

متهمان اصلی در کدام ‌یک از رشته‌های پزشکی هستند؟

در میان رشته‌های پزشکی، تخصص زنان و زایمان، دندانپزشکی، عمومی و درنهایت جراحی پلاستیک بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
شجاعی علت تعداد زیاد شکایت علیه متخصصان جراحی زیبایی را تفاوت سلیقه‌ها و افزایش روز افزون این جراحی‌ها تلقی کرد و درخصوص سایر رشته‌هایی که آمار بیشترین شکایت‌ها را به خود جلب کرده است، گفت: « اینکه چرا در رشته هایی مانند دندانپزشکی، زنان و زایمان و عمومی آمار شکایت بالاتر از سایر رشته‌ها است، باید بررسی صورت گیرد.»

حبس از جرایم پزشکی حذف می شود یا خیر؟
 
الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ای در حال بررسی قانون مجازات اسلامی خبر داد و تاکید کرد: هنوز تغییری در قانون مجازات اسلامی لحاظ نشده و نتیجه‌ای هم ازمصوبات کمیته به کمیسیون ارسال نشده است.

ملکشاهی با اشاره به اینکه به دنبال اصلاح قانون مجازات اسلامی و جرایم پزشکی هستیم، گفت: قانون مجازات اسلامی و موضوع خاص حبس جرائم پزشکی هنوز اصلاح نشده، به عبارتی حبس از جرایم پزشکی هنوز حذف نشده است.

این در حالی است که ابوالفضل ابوترابی نیز در گفت وگویی گفته بود: هم اکنون در عمل‌های جراحی با ریسک بالا، پزشکانی که حتی یک درصد مقصر شناخته شوند به حبس محکوم می‌شوند و این مسئله تبعاتی دارد به گونه‌ای که دیگر پزشکان دست به اینگونه اعمال جراحی نمی‌زنند، این مسئله که برای مردم دردسر ایجاد کرده در دست اصلاح است.

عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده است: احتمال برگرداندن وضعیت جرایم پزشکان به حالت سابق وجود دارد، چراکه به همین خاطر پزشکان از ترس حبس، دیگر دست به عمل‌های جراحی ریسک‌دار نمی‌زنند؛ یعنی بیماری که الان نیاز به عمل جراحی فوری دارد، به لحاظ اینکه پزشکان می‌ترسند او را جراحی کنند عمل نمی‌شود.(فردا)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.