تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 11:16
کد خبر : 32488

جشنواره ساج بالیغی با هدف معرفی این نوع پخت ماهی ؛

برگزاری جشنواره ساج بالیغی در پارک فرهنگیان میانه

برگزاری جشنواره ساج بالیغی در پارک فرهنگیان میانه
جشنواره ساج بالیغی با هدف معرفی این نوع پخت ماهی در میانه برپا شد.

به گزارش داراخبر،سرپرست فرمانداری ویژه میانه با بیان اینکه میانه بیش از ۴۹ واحد پرورش ماهی دارد گفت: در این واحد‌ها سالانه بیش از ۱۰ هزار و ۴۰ تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی تولید می‌شود که رتبه سوم استان در تولید شیلات از آن میانه است.

فرید قشلاقی با اشاره به اینکه دو سوم آب استان در شهرستان میانه است افزود: با این وجود باید میانه بتواند رتبه اول را به دست بیاورد و ما در این خصوص آماده حمایت از آبزی پروران و سرمایه گذاران هستیم.
وی به قدمت بیش از صد ساله پخت ماهی به روش ساج که به ساج بالیغی در میانه معروف است اشاره کرده، ادامه داد: این روش منحصر به میانه، بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی است که ما سعی داریم با برپایی این جشنواره، علاوه بر تشویق مردم به استفاده از این ماده غذایی ارزشمند، ساج بالیغی را معرفی و به عنوان اثر معنوی ناملموس ملی به ثبت برسانیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه سالانه ۹۶۱۱ تن ماهی در آذربایجان شرقی پرورش داده می‌شود، گفت: باید در کنار آبزی پروری، آبزی مصرفی را نیز بعنوان یک غذای سالم در میان مردم ترویج دهیم.
جواد گوزلی همچنین با بیان اینکه برای اولین بار در برخی نواحی استان پرورش ماهی خاویار آغاز شده، افزود: در تولید ماهیان تزئینی نیز استان ما با پرورش ۱۷ میلیون قطعه ماهی زینتی رتبه ۷ کشور را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه شیلات استان آماده همکاری و مساعدت برای تسهیل امور سرمایه کذاران در بخش آبزی پروری است، ادامه داد: ۲۰ هزار استخر آب در استان وجود دارد که ما آمادگی خود برای حمایت و کمک از صاحبان این استخر‌ها برای پرورش ماهی به شرکت آب منطقه‌ای اعلام نموده ایم.
ماهی ساجی (ساج بالیغی) غذای سنتی شهر میانه در آذربایجان شرقی است. برای تهیه این غذا پس از تمیز کردن ماهی به دو طرف آن با نسبت مشخصی آرد و نمک زده و آن را روی صفحه فلزی پهن و گردی به نام ساج پهن و کباب می‌کنند./انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.