تاریخ انتشار : سه شنبه 10 شهریور 1394 - 23:00
کد خبر : 10307

بازتاب سخنان نعمت زاده و درخواست برای برکناری وی

بازتاب سخنان نعمت زاده و درخواست برای برکناری وی

به گزارش داراخبر،بسیاری مردم  و مخاطبان در فضای مجازی با تقبیح اظهارات وی خواهان عذر خواهی و برکناری وی شدند. کاربری در فضای مجازی با عنوان  ” بی سابقه ترین توهین وزیر یک مملکت به مردم فقیر و نجیب و بیگناه یک کشورنوشت :  جناب آقای نعمت زاده  که ثروت وی به هزار میلیارد تومان

images.jpg320به گزارش داراخبر،بسیاری مردم  و مخاطبان در فضای مجازی با تقبیح اظهارات وی خواهان عذر خواهی و برکناری وی شدند.

کاربری در فضای مجازی با عنوان  ” بی سابقه ترین توهین وزیر یک مملکت به مردم فقیر و نجیب و بیگناه یک کشورنوشت :  جناب آقای نعمت زاده  که ثروت وی به هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود در سخنان عجیب و توهین آمیزملت شریف ایران را به علت راه اندازی کمپین نخریدن خودرو صفر خائن و ضد انقلاب توصیف کرده است .

وی عصبانیت وزیر سالخورده دولت تدبیر و امید را نشانه از تاثیرگذار بودن حرکت ملی مردمی درنخریدن خودروهای غیر استاندار دانسته و خواستار عذرخواهی ، رسیدگی به اموال وی و برکناری او شده است .

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در واکنش به سخنان نعمت زاده عنوان کرده است . خائن و ضد انقلاب کسانی هستند که خودرو بی کیفیت و گران قیمت تولید و به مردم تحمیل می کنند.

وی خطاب به وزیر گفته است : چطور تا دیروز که به رای مردم نیاز داشتی آن ها گوگول و مگول بودند ولی حالاکه بر صندلی صدرات تکیه زدید به یک باره  ضد انقلاب و خائن شدند!! واقعاً این صندلی پست و مقام چرا چنین خاصیتی دارد زیرا تا زمانیکه روی آن ننشسته ایم همه را خوب می بینیم اما وقتیکه روی آن می نشینیم بیکباره نگاهی ارباب معابانه به ولی نعمتان خود پیدا میکنیم!!

وی تصریح کرده است : آقا وزیر اظهار نظر های از این دست نه تنها هیچ کاری درست نمی شود بلکه هم مردم را ناراضی می کنید و هم بنوعی آبروی دولت را به خطر می اندازید. پس لطفاً عینک خود را عوض کنید و منبعد مردم و قضایای رخ داده را به شکل دیگری بنگرید.

سایت بازتاب هم در مطلبی با عنوان سخنی با یک وزیر نوشت :  سؤال از وزیر صنعت و معدن و تجارت این است که اولا به چه حقی و طبق چه قانونی میلیون ها ایرانی را با چنین لفظی مورد خطاب قرار داده است؟ آیا مصرف کنندگان ایرانی که نا امید از پشتوانه های قانونی و دولتی به دنبال احقاق حق خود هستند، از نظر ایشان خائن و ضد انقلاب تلقی می شوند؟

پرسش دیگر اینکه چطور احقاق حق جمعی با یک هماهنگی در سطح ملی، خیانت به کشور و درآمد ملی و تولید ملی تلقی می شود، اما خودروسازانی که از پس دهه ها فعالیت و کار مستمر (!) هنوز خودروهایی با استاندارد دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را به زور انحصار به مصرف کنندگان تحمیل می کنند، خائن تلقی نمی شوند؟! آیا میلیاردها تومان هزینه ای که طی سالها برای سرپا نگه داشتن صنعتی که توان حتی طراحی بدنه یک خودرو را ندارد و برای تولید یک خودروی ملی دست به دامان پلتفرم های خارجی و مهندسان آلمانی و کره ای است، هزینه ملی نیست و خیانت به حساب نمی آید؟!

آیا افزایش قیمت خودروهایی که ادعاهای بومی سازی آنها به شکل ۹۰ و ۱۰۰ درصدی می شود، با افزایش قیمت ارز آن هم دو بار در یک سال، یک دروغ بزرگ و خیانت در حق مصرف کنندگان نیست؟ آیا وعده های پیاپی برای افزایش کیفیت خودرو و بهبود وضعیت خودروسازی که هیچ کدام عملی نشد، در حکم دروغ و خیانت به ایرانی به شمار نمی آید؟

آیا مرگ و میر هزاران نفر به شکل سالیانه و در اثر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل خیانت در سطح ملی نیست؟ آیا صف هایی که برای تعمیر خودروهای صفر تشکیل می شود و خود آقای وزیر یک بار از آنها اظهار شرمندگی کرده، خیانت از سوی خودروسازان نیست؟!

وزیر صنعت در بخشی از سخنان خود گفته است: نه خودروسازان و نه ما (وزارت صنعت) و نه شورای رقابت در مورد کاهش قیمت خودرو سخن نگفته اند. این موضوع جدیدی نیست. در واقع مصرف کنندگان خودرو سال هاست که آرزوی شنیدن خبر رسمی کاهش قیمت خودرو را به دل دارند. در جایی که بهای خودروهای بی کیفیت با استانداردهای از رده خارج سالیانه و پیاپی افزایش یافته است، هیچ مسئول دولتی و هیچ قانونی نبوده، برای یک بار خبر از کاهش قیمت خودرو بدهد یا برای آن تلاشی کند.

سخن وزیر صحیح است، اما نشان از دردی چند دهه ای در جسم و روان مصرف کنندگان ایرانی خودرو دارد. مدت های مدید، فرانسویان به چپاول صنعت خودرو پرداختند تا بعد از آنها، نوبت به مدیران داخلی خودروسازی برسد تا بر همان پلتفرها و مکانیزم های اجحاف در حق ایرانی ادامه دهند. سالیان درازی طول کشید تا پلتفرم های خارجی را به اسم خودروی ملی و بومی شده تحویل مصرف کندگان دهند و تنها تغییرات خلاقانه در آنها، تغییر دریچه های کولر و چراغ های عقب و جلو بوده است. سالها طول کشید تا خودروسازی ما به درجه ای برسد که خودروهای صفر و تازه تولید بدون سپر و قطعات اصلی تحویل مصرف کنندگان شود و در این همه سال هیچ کس نبود که داد مصرف کنندگان را پاسخ دهد.

ادعاهای بزرگ در مورد بومی سازی خودرو و تولید خودروی ملی، تنها نیاز به یک آزمون داشت و آن هم نرخ ارز و تحریم بود. همه این سالها ادعاهایی به بزرگی تولید خودروی ملی تنها نیاز به چند ماه تحریم داشت تا چون غباری پوچ به نیستی بدل شده و بر همگان ثابت شود که صنعت خودروی ایران از پس دهه ها ادعا، هنوز وابسته است؛ اگر نه به فرانسه، اما به چین.

در همه این سالها اما هیچ کس نبود که یک بار خبر از کاهش قیمت خودرو بدهد و هیچ کس برای مصرف کنندگانی که جان و مال خود را فدای سر پا نگه داشت، یک صنعت وابسته و انحصاری کردند، دل نسوزاند.

اکنون وزیر صنعت، از یک خیانت بزگر در ابعاد ملی پرده برداشته است؛ خیانتی که مصرف کنندگان برای حفظ آبروی ملی و حفظ جان و مال خود مرتکب شده اند. به راستی چه می توان گفت؟

سخنی با کمپین «خودروی صفر ممنوع»

آنگونه که پیداست، حرکت ملی برای تحریم خودروهای بی کیفیت و صنعت انحصاری خودرو در کشور به خوبی پاسخ داده و اثر گذاشته است. نمونه های این اثرگذاری را می توان به خوبی از این گونه اظهار نظرهای مقامات دولت و خودروسازان پیدا کرد. اگر این کمیپین ملی و اجتماعی اثر بخش نبود، هیچ کس آن را متهم به خیانت نمی کرد. در این موضوع هیچ شکی نیست.

رکود حاکم بر بازار خودروسازان عمیق است. حتی اگر خود آن را انکار کنند، اثرات آن در بازار مشخص است و اکنون قیمت بازار بسیاری از خودروهای داخلی کاهش یافته است. التماس خودروسازان برای فروش اقساطی خودرو به شرکت های دولتی و خصوصی با شرایط استثنایی، نشان از یک بحران اساسی در بازار خودروسازان دارد. تخفیف های چند ده میلیونی برای خودروهای چینی، روی دیگر این بحران است و همه اینها ناشی از همگامی و همراهی برای تحریم انحصار و پوسیدگی در یک صنعت در ابعاد ملی است.

این حرکت ملی منجر به کاهش قیمت خودرو شده است و تداوم آن می تواند پتک سنگینی بر سر و صورت همه کسانی باشد که بعد از دهه ها عقب ماندگی، هنوز ادعای آنها گوش فلک را پاره می کند. این قشر از حمایت های بزرگ رسمی و غیر رسمی برخوردارند و همین امر منجر به آن شده که طی این همه سال همواره خواسته های آنها بر خلاف خواسته های مصرف کنندگان اجابت شود.

البته همه این ها به این معنی نیست که باید بازار داخل را کامل در اختیار واردات و خودروهای وارداتی قرار داد. آنچه اهمیت دارد ایجاد یک فضای رقابتی با ابزارهایی نظیر این کمپین و مشابه آن برای یک خانه تکانی اساسی در صنعت خودروست و نه رها کردن بازار داخل و تسلیم آن به واردات.

آنچه باقی است، محکم کردن قدم های هماهنگ و همراه برای تداوم یک حرکت ملی اثر بخش است که نتایج آن تا کنون نیز خود را به خوبی نشان داده است. حتی اگر این حرکت را یک خیانت بزرگ تلقی کنند، نتایج آن همه چیز را روشن خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.