تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مهر 1393 - 22:57
کد خبر : 2308

آذربایجان می تواند قطب فرهنگی کشور باشد

آذربایجان می تواند قطب فرهنگی کشور باشد

به گزارش دارانیوز، عباس صالحی‌امیری شامگاه امروز در مرکز اسناد شمال‌غرب کشور مستقر در خانه اردوبادی تبریز گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان یک مجموعه بی نظیر در کشور و دنیا با 107 میلیون جلد کتاب، 5 میلیون نشریه، بیش از 200 میلیون سند، بیش از 38 هزار نسخ خطی نادر، 34

index5478به گزارش دارانیوز، عباس صالحی‌امیری شامگاه امروز در مرکز اسناد شمال‌غرب کشور مستقر در خانه اردوبادی تبریز گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان یک مجموعه بی نظیر در کشور و دنیا با 107 میلیون جلد کتاب، 5 میلیون نشریه، بیش از 200 میلیون سند، بیش از 38 هزار نسخ خطی نادر، 34 هزار کتاب سنگی ازشمند، دهها هزار نقشه و 120 هزار پایان نامه به عنوان بزرگترین مخزن ملی ایران است که روزانه به بیش از 3000 نفر از محققان فرهیختگان و دانشجویان خدمات ارائه می کند.

وی  به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کتاب خانه ملی اشاره کرد و افزود : ما باید این سازمان را از یک سازمان نشسته به یک سازمان پویا تبدیل کنیم ودر جایگاه اصلی خود قرار دهیم که برای تحقق این کار باید اندیشگاهی ایجاد کنیم که این اندیشگاه باید کانون آزاد اندیشی قرار بگیرد و بنابه توصیه مقام معظم رهبری، امروزه یکی از کرسی های آزاد اندیشی در سطح ملی در کتاب خانه ملی  به  صورت هفته ای برگزار می شود.

وی اظهار کرد: ما از همه دانشگاهیان محققان ،پژوهشگران، نخبگان و سازمان های پژوهشی دعوت کردیم که کتابخانه ملی آماده همکاری برای رونمایی کتاب، نقد کتاب و گفت و گوی فرهنگی می باشد و در حال حاضر این جلسات به صورت هفته ای در حال برگزاری می باشد.

صالحی امیری از تدوین دانشنامه بزرگ فرهنگ خبر داد و افزود: یکی از فعالیت های مهم که ما در اسناد ملی انجام میدهیم پژوهشهای علمی میباشد و کتاب خانه ملی رسالت پژوهش در سطح ملی را بر عهده دارد و ما به همین دلیل تدوین دانشنامه بزرگ فرهنگ را با بیش از 50 نفر از اصحاب حوزه فرهنگ آغاز کردیم و در قالب 20 گروه 5 نفره در تدوین این دانشنامه در یک برنامه 3 ساله کار کردیم.

وی به دیجیتال سازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: در سالهای قبل حدود 5 درصد از ظرفیت این سازمان دیجیتال شده بود لذا برای هم گامی با تحولات روز دنیا و پاسخ به نیازهای نسل جوانمان تنها راه ممکن گسترش ظرفیت دیجیتال می باشد و ما با سازمان ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی توافقاتی انجام داده ایم و این طرح را آغاز کرده ایم و دز تلاشیم همه ی نیازهای نسل جوان را از راه دیجیتال بر طرف کنیم.

وی ادامه داد: با توافقی که با سازمان میراث فرهنگی به عمل توریست هایی که به شهر تهران سفر می کنند به صورت یک بازدید نیم روزه به کتاب خانه ملی برده شوند که ما ارتباط فرهنگی را از طریق ذخایر فرهنگی با توریست هایی که یه کشور می آیند برقرار کنیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: طبق آمارهای به دست آمده حدود 15 هزار نسخ خطی فارسی در آسیای میانی ،یک میلیون نسخ خطی فارسی و عربی مربوط به ایران در هند و اطراف این کشور و بیش از 400 هزار نسخه خطی در منازل وجود دارد.

وی در مورد وجود 400 هزار نسخه خطی در منازل کشور گفت: به دلیل وجود قارچ ها و باکتری ها این نسخ را بیش از 50 سال نمی توان در منازل نگه داری کرد ولی با امکاناتی که در کتاب خانه ملی فراهم شده می توان این نسخ را بیش از 500 سال نگه داری کنیم، ایده ما این است که از هم وطنان عزیز خواهش کنیم که برای حفظ نسخ خطی آنها را به کتاب خانه های ملی تحویل دهند و ما به آنها سند بدهیم و هر وقت که خواستند ما کتاب هایشان را به خودشان باز می گردانیم.

وی از توافق امضا شده بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان فرهنگ ارتباطات خبر داد و افزود: همه رایزنان فرهنگی در سراسر جهان به صورت رسمی نمایندگی ما را نیز بر عهده دارند و تا به امروز سازمان اسناد و کتابخانه ملی در 80 کشور جهان نمایندگی دارد.

صالحی امیری ادامه داد: جهت ارتباطات بین کتاب خانه های بزرگ کشور بخشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تحت عنوان مکتب(مجمع هماهنگی کتاب خانه های بزرگ) ایجاد کرده ایم و من آینده خوبی را جهت توسعه کتاب داری در کشور پیش بینی می کنم.

وی به وضعیت ساختمان سازمان اسناد ملی در تبریز اشاره کرد و گفت: آذربایجان می تواند قطب فرهنگی کشور باشد و ظرفیت فرهنگی این سازمان باید بیشتر از این ساختمان باشد و من برای حل این مشکل طی جلساتی با آقای استاندار و برخی مسئولین برگزار شد تقاضا کردم که به این مجمع رسیدگی کنند.

 وی اظهار کرد: به خاطر فعالیت های بزرگ انجام شده در آذربایجان در طول تاریخ و ظرفیت های موجود در این استان ،تبریز می تواند پرچم دار تو سعه فرهنگ کشور باشد.

وی افزود: اگر ظرفیت سخت افزاری و ساختمانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی آذر بایجان شرقی تو سعه پیدا کند ما همه منابع آذربایجان را به انتقال می دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.